Ska Taylor Swift behöva ta bort hela sin låtkatalog från Spotify en andra gång för att streamingjätten ska börja prioritera osynliga debutartister före bolagets egna aktiekurs?
Dagens Nyheter erfar att vi kan ha sett den sista stabila popartisten med megastjärnan Taylor Swift sittandes på den högsta tronen helt ohotad. Det är inte särskilt konstigt att det ser ut så som det gör. Bland annat Spotifys passivitet och felprioriteringar har ritat om stora delar av musikkartan.
Faktum är att alla i musikbranschen tittar på det som TikTok gör: Nämligen att låta algoritmerna bestämma allt. Varför? För att det funkar. Det är en av anledningarna till att unga hittar till äldre hits som får nytt liv. Och det är en stor anledning till att Heat Waves med Glass Animals blev Billboard-etta år 2022, trots att låten är släppt två år tidigare. Och det är en stor anledning till varför konsumtionsbeteendet av musik har gjorts om helt. Allt content (inklussive enskilda låtar) ska ske i loppet av en minut eller ännu kortare. Detta är en stor orsak till att dagens releaser är två och en halv minut lång om inte ännu kortare. Dessutom ska artisterna själva helst finnas på TikTok och göra vad fan som helst för att finnas för sina fans (även om fansen till största del består av 00-talister). Minst en gång om dagen. Rekommenderat oftare än så.
Alla andra gör verkligen inte tillräckligt för att tillfredställa människor på jakt efter ny musik. Det finns inte en enda svensk som tittar på live-uppträdanden från TV4s Nyhetsmorgon och tänker ”Vilken bra låt. Den artisten vill jag följa och lyssna mer av”. Inte ens Spotify kan leverera en algoritm som fungerar när de ska tipsa om nya fredags-releaser som passar just mig. I stället ska de lägga energi på att lansera poddar med videoinspelning och den nya funktionen DJ, som är ännu en hopplös algoritm. Värst av allt är att Spotify är en så stor aktör inom musikbranschen så att de håller på att förstöra artisternas karriärer. Inte för att jag tror att Spotify håller artister vid liv. Men att hitta ny musik borde väl börja på en lättillgänglig streamingplattform? Inte sant?
Att bli signad hos ett skivbolag i Sverige verkar nu vara som en provanställning med lite för höga krav. Du får möjlighet att släppa 2-3 låtar. Om ingen av dem lyckas nå 100 000 lyssningar på Spotify inom en månad så är det ”Thank you, next” som gäller. Och om du lyckas få en one hit wonder: Håll hårt om den, för den är ditt leverbröd (I länder med en smalare pop-kultur så är kraven ännu värre). Det enda undantaget som verkar finnas är ifall du medverkar i Melodifestivalen eller Så mycket bättre . Där kan en enskild låt få minst en miljon lyssningar på Spotify hur dålig låten än är. Och debutartister ges väldigt sällan den här chansen oavsett.
Den frågan som är värd att ställa är hur mycket Spotifys ledning egentligen bryr sig om enskilda artister (som inte heter Taylor Swift och Adele). Det som dock verkar vara fokus på bolaget är att syssla med anmärkningsvärda uppsägningar och göra vad som krävs för att deras aktier ska gå uppåt. Att i det läget hoppas på att Spotify ska göra någonting självmant för mindre etablerade artister är alltså inte värt. År 2014 så tog Taylor Swift bort hela sin låtkatalog på Spotify för att samtliga artister skulle få en värdig ersättning från streamingjätten. I det här läget är det nästan inte en dålig idé att hon plockar bort sin musik igen för att få värdiga algoritmer som ser till att debutartister får synas bättre.